Rijden in de sneeuw: do’s en dont’s

RP

Een mooie winterdag, of juist drama?

Sneeuwrijden: do's en dont's
We hebben het al gehad over het feit dat grip=controle. Maar hoe zorg je er nu voor dat je grip hebt en dus controle?
Natuurlijk door het bovenstaande allemaal op orde te hebben en ook toe te passen maar er zijn ook nog rijtechnieken waar je je kansen sterk mee kunt vergroten. De hieronder beschreven ‘oplossingen' zijn voor zowel twee-wiel-aangedreven auto's als 4x4's waarbij de laatste natuurlijk meer kunnen.

1. Houd afstand
Zorg altijd voor ruim voldoende afstand zodat je tijdig kunt anticiperen zonder in een spin te raken. Kijk ver voorruit, bij slecht zicht op je navi kijken zodat je weet of er bochten of eventueel kruispunten, etc. aankomen.

2. Pas je snelheid aan
Pas je snelheid aan de omstandigheden aan, blijf niet als een dolle doorjagen om maar bij je bestemming te komen. Hou er rekening mee dat je auto waarschijnlijk zwaar beladen is met poedermaten en gear en dat hij dus sneller zal uitbreken en moeilijker tot stilstand zal komen.

3. Wegrijden in een hogere versnelling
Wanneer er veel sneeuw ligt kun je beter in de tweede versnelling wegrijden om zoveel mogelijk tractie te krijgen. Probeer zoveel mogelijk op het veel bereden gedeelte van de weg te blijven en naar het midden zodat je wat ruimte hebt in het geval van glijden. Rij in een zo hoog mogelijke versnelling om wielspin te voorkomen.

Wanneer het niet lukt om vanuit stilstand van je plek af te komen (vooral tweewiel aangedreven auto's) kan het helpen om de tractiecontrole en ABS uit te schakelen (indien mogelijk). Natuurlijk zijn ABS, ETC, DSC en ESP, etc.  prachtige systemen die vele levens redden maar onder echt extreme omstandigheden zoals het wegrijden bij diepe sneeuw kunnen ze ook tegen je werken. Beter is het dan om deze systemen (indien mogelijk) tijdelijk uit te schakelen totdat je weer op weg bent. Dit gaat meestal niet op voor 4x4's, hier zijn de systemen meestal zo afgestemd dat ze juist onder dit soort moeilijke omstandigheden (b.v. sneeuw of modder) gaan helpen, dit hangt echter geheel van het type auto af.

4. Bergaf in lage versnelling
Bergaf juist in een zo laag mogelijke versnelling om maximaal gebruik te maken van je ‘motorrem'. Zolang je wielen gecontroleerd blijven rollen kun je je grip goed behouden. Wanneer je in heuvelachtig terrein onderweg bent (helling op- en af) zal je een balans moeten vinden tussen zo min mogelijk wielspin creëren en voldoende motorrem hebben, met een toerental tussen de 2000 en 3000 toeren zit je dan meestal goed.

5. Remmen op je motor
Probeer zo min mogelijk te remmen. Zoals gister al beschreven is ABS geen garantie om veilig tot stilstand te komen. Probeer dus in een dusdanige versnelling te rijden dat je optimaal kunt profiteren van de motorrem. Een te lage versnelling is ook niet goed (behalve serieus bergafwaarts) omdat je anders juist wielspin gaat creëren.  Het grote voordeel van ABS is dat je de wielen niet blokkeren en dat je dus kunt blijven sturen maar dit zorgt in sneeuw vaak wel voor een langere remweg, hou hier dus rekening mee! Persoonlijk heb ik in de sneeuw liever geen dan wel ABS. Wanneer je moet remmen probeer dit dan zo geleidelijk mogelijk te doen en probeer ervoor te zorgen dat de wielen blijven rollen en de ABS niet ingrijpt. Blokkerende wielen in de sneeuw zijn vaak funest, indien je geen ABS hebt of hebt uitgeschakeld kun je dan beter ‘pompend remmen' om tot stilstand te komen.

Daarom is het afstand houden en ver vooruit (navi) kijken zo belangrijk: je hebt dan de tijd om te anticiperen en je snelheid aan te passen zodat je niet met kunst en vliegwerk tot stilstand hoeft te komen.

6. Rustig aan
Probeer al je ‘handelingen' zeer geleidelijk uit te voeren, dit gaat op voor gas geven, schakelen, remmen en sturen. Indien je de beschikking over lage gearing en eventueel  sperren hebt, schakel de middensper en lage gearing in om maximale tractie te behouden.

7. Let op en gebruik je stuurwiel
Wanneer je in sporen van voorgaande auto's rijd is het belangrijk op je stuurwiel te letten. Zolang je in het spoor zit zal je als op rails deze sporen gewoon volgen, ook al staat je stuur ingedraaid, wanneer dit laatste het geval is kun je ineens opzij vliegen wanneer het spoor ophoud… let dus altijd op de stand van je stuurwiel wanneer je in sporen rijd.
Wanneer je een helling aan het oprijden bent  en je tractie verliest kan het zeer effectief zijn om je stuurwiel snel heen en weer te draaien, ongeveer een kwart slag naar links en rechts en dit continue herhalen, dit kan ervoor zorgen dat je net genoeg tractie krijgt om de helling te halen.

Wanneer je zijwaarts gaat glijden moet je nooit maar dan ook nooit remmen of je koppeling intrappen hoewel dit de meest natuurlijke reactie is…. Sterker nog: stuur iets omhoog en gas bij om de auto uit de zijwaartse glijbeweging te trekken! Wanneer er ruimte is kun je ook juist meesturen met de glijbeweging en wat gas bijgeven zodat je uit deze zijwaartse slip raakt, echter op wegen is dit meestal geen optie (te smal) en kun je beter voor de eerder beschreven optie gaan. Dit gaat op voor zowel een vlakke ondergrond als hellende ondergrond. Vooral belangrijk wanneer je bergafwaarts gaat!

Wanneer je toch van de weg bent geraakt en in een sneeuwhoop staat kun je het beste de sneeuw onder en naast je auto uitgraven en eventueel sleuven voor je wielen graven. Rij nu achteruit zoals je erin bent gereden. Wanneer de auto nog niet los komt en er geen andere auto in de buurt is om je eruit te trekken kan het helpen om de auto heen en weer te ‘rocken' om zodoende de sneeuw onder de wielen compact te maken.

Dit waren de tips voor vandaag. Aanvullingen hoor ik graag!

Reacties

SaintUsuge
Beginner
patrick3
Beginner
ieism
Toerist
Joep
Toerist
RP
Gevorderd
robbe
Gevorderd
RP
Gevorderd
robbe
Gevorderd
thijzel2
Toerist
Zimoski
Beginner
RP
Gevorderd
RP
Gevorderd
Zimoski
Beginner
Anon
Toerist
RP
Gevorderd
Mikey
Beginner
RP
Gevorderd
meteomorris
Toerist
Mikey
Beginner
Anon
Toerist
Karst
Gevorderd
RP
Gevorderd
Jeroen123456789
Beginner
RP
Gevorderd
mhilberts
Beginner
RP
Gevorderd
Haagje
Beginner
Haas
Expert
RP
Gevorderd
Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.
Advertentie

Sneeuwval komende 6 dagen

  • 1
    Lötschental
    20 cm
  • 2
    Jungfrau Region
    19 cm
  • 3
    Belalp
    18 cm
  • 4
    Engelberg - Titlis
    16 cm
  • 5
    Val d'Anniviers
    15 cm
  • 6
    Zermatt
    13 cm
  • 7
    Saas Fee
    13 cm
  • 8
    Aletsch
    13 cm
  • 9
    Breuil-Cervinia
    11 cm
» meer bestemmingen