Poeder in Japan: budget tips

meteomorris

#kanhetnoggoedkoper

Sinds wePowder live is, is het aantal mensen dat in Japan is geweest voor een poedertrip minimaal vertienvoudigd. De verhalen en beelden die hier gedeeld zijn hebben het vuur aangewakkerd. Bij velen staat Japan inmiddels op de Bucket list, maar hoe er te geraken zonder leeg te lopen op je euro's? Wel, Japan hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Sterker nog, heel veel zaken zijn er inmiddels goedkoper dan in de Alpen en als je ervoor kiest om minimaal 2 a 3 weken te gaan, dan drukken de kosten van de vlucht ook niet zo hard op je totaal budget. Het hangt allemaal af van de luxe die je ter plekke verwacht en de offers die je bereid bent te maken. 

Vliegen
Japan is ver en hoe je ook wendt of keert, een vliegtuig is de enige realistische optie. Klote voor het milieu, maar de 10.000 kilometer van Europa tot aan Japan zijn het meest efficient en het snelste te overbruggen met een vliegtuig. Reken op minimaal een half etmaal in een vliegtuig, maar er zijn ook aanbiedingen te vinden waarbij je tenminste 2 volle dagen aan het reizen bent. Maar ondanks de enorme afstand zijn de prijzen goed te doen. Goed zoeken levert prijzen op rond de 600 euro voor een retourticket, waarbij je in de regel nog wat extra euro's moet aftikken voor de extra gear die je meeneemt.

Vervoer ter plekke
Wil je Japan echt gaan ontdekken dan is een auto de beste optie. Een weekje een auto huren kan je al vanaf zo'n 350 euro, maar wil je meer ruimte, power, 4x4 etc dan loopt dat al snel op tot zo'n 1000 euro. Ga je 3 weken dan heb je al voor zo'n 1000 euro een prima Japanse MPV/Van onder je kont. Houd er wel rekening mee dat Japanners kleiner zijn dan de gemiddelde Europeaan. Een busje bij hen is bij ons al snel een mini MPV. Het kan geen kwaad om vooraf al het type te chceken. Winterbanden zijn geen issue. In het noorden is men bekend met sneeuw en liggen deze in de regel standaard op je wagen. Tanken is een verademing. Een liter kost ongeveer een euro. Dus ook dat is goed te doen. Vergeet niet de kosten voor de tolwegen mee te rekenen. 

Het openbaar vervoer zou ook een mooie optie zijn, ware het niet dat het netwerk onvoldoende dekkend is om in de vele kleine en fijne gebieden te geraken. Je bent dan al snel aangewezen op (particulier) bus- en taxivervoer. Wat onverlet laat dat je zeker 1 keer in een zogenaamde Japanse bullit train (de Shinkansen) moet stappen. Perfect georganiseerd vervoer tegen zeer schappelijke prijzen (vergeet niet te reserveren voor de drukkere trajecten). Ik ben zo vanuit Hokkaido naar Tokyo geknald om hartje stad te arriveren en daar verder te reizen met het sublieme metro stelsel. 

Al met al zijn de kosten van vervoer gelijk aan of zelfs soms nog iets goedkoper dan in Europa waarbij de auto de voorkeur heeft voor iedereen die flexibel wil zijn en niet bang is voor een stuur aan de rechterkant.

Poedermaatje Arjen in Japan

Onderdak
Je kunt natuurlijk zoals Yannick en vrienden in bovenstaand filmpje ervoor kiezen om een busje te huren en deze om te bouwen tot een camper. By far het goedkoopste alternatief en combineer je dit met het regelmatige gebruik van een Onsen dan ben je ook warm en schoon onderweg. Maar vergeet niet dat het (heel) koud kan worden in Japan. Vooral op het noordelijke eiland Hokkaido kan het letterlijk Siberisch koud aanvoelen. Onderdak in een lekker warm bed is dan een pre en online in de regel goed last minute te boeken. Onderdak in Niseko, wat toch wel het Sankt Anton van Japan is, is vaak wat duurder, maar kies je voor de weide omgeving dan wordt het al snel weer wat goedkoper. Reken tussen de 30 en 100 euro per nacht per persoon afhankelijk van je wensen en je zit gebakken.

Internet
Internet is wel handig als je gaat roadtrippen. Nog lang niet overal is gratis wifi voorhanden en dan is lokale hotspot wel prettig. Zeker als je on the fly je onderdak boekt. Al vanaf 40 euro per week heb je je eigen Pocket Wifi hotspot. Ik zelf had de mazzel dat ik een super Red business abonnement heb bij Vodafone waardoor ik onbeperkt kon bellen en sms-en in Japan en 1 Gb data tot mijn beschikking had. Ik heb zelf geen goed beeld hoe het bij de andere aanbieders is gesteld, maar als jij tips en suggesties hebt, dan deel ze met ons.

Snow is only frozen water

Liftpassen
De prijzen van skipassen zijn vergelijkbaar met Europa, waarbij met name de kleine gebieden in de regel zelfs (flink) goedkoper zijn. Reken voor een dagpas tussen de 20 en 45 euro. Waarbij je in bijvoorbeeld Hakuba zo'n 35 eure betaald en Niseko met 50 euro een uitschieter is, maar daarvoor mag je ook 's avonds de berg op en dat is bij een dikke dump een aanrader. 

Eten
Over het eten kunnen we kort zijn. Lekker en heel vaak spotgoedkoop. Waarbij geldt dat des te goedkoper het is, des te lastiger het vaak is te communiceren met diegene die je bedient en je geen idee hebt wat je eet. 

Kortom
Reis je met 2 personen dan moet je voor 2 weken Japan rekenen op een vanafprijs vanaf zo'n 2000 euro per persoon die je apart moet leggen. Dan zit je aan de onderkant van het budget, maar heb je wel een retourvlucht, een huurauto, wat benzine, iedere dag onderdak, eten en een liftpas. Ga je touren en slaap je in je eigen bus dan wordt het nog goedkoper. Wil je meer luxe, duurdere gebieden, meer reizen, grotere auto's etc... dan wordt het duurder en heb je minder zorgen. Budgetteer je 3000 euro dan ben je al een hele koning.

Maar goed. Ik ben niet de enige die in Japan is geweest. Ik ben benieuwd naar de tips van de andere Japan reizigers. Volgende week vrijdag ga ik dieper in op het weer in Japan.

Reacties

meteomorris
Toerist
larselzorro
Gevorderd
meteomorris
Toerist
wanobi
Gevorderd
Bobvaniterson
Gevorderd
sanno
Toerist
Juulski
Gevorderd
Guy.
Gevorderd
hooge048
Gevorderd
Marco
Gevorderd
Niels
Gevorderd
koen_djfistel
Gevorderd
yannickdb
Gevorderd
Guy.
Gevorderd
Dutchess
Gevorderd
raz
Gevorderd
Juulski
Gevorderd
WWWilco
Beginner
martijnmvf
Gevorderd
martijnmvf
Gevorderd
sdb
Toerist
martijnmvf
Gevorderd
Dutchess
Gevorderd
ThijsL
Beginner
djmj
Gevorderd
sdb
Toerist
Arjen
Gevorderd
meteomorris
Toerist
Teze
Toerist
Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.
Advertentie

Sneeuwval komende 6 dagen

• 1
    Kaprun - Zell am See
    4 cm
  • 2
    Zillertal
    2 cm
  • 3
    Mallnitz
    2 cm
  • 4