Diepe poeder op Hokkaido

Vinnie

Tips voor Japan

Dit seizoen lijkt Japan meer in the picture dan voorheen. Gevoed door de prachtige beelden tijdens het Freeride Film Festival lijkt het erop dat steeds meer flatlanders hun blik op het oosten richten voor sushi en diepe poeder. In dit blog willen we een aantal categorieën aanstippen die belangrijk zijn voor jouw ultieme trip richting Japow.

Het liefste zouden we je echter maar één dwingend advies willen geven: Blijf thuis! Het zijn namelijk allemaal leugens, de vis is niet vers, die beelden van metershoge sneeuwwanden langs de weg zijn gephotoshopped en alle verhalen over de kwaliteit van de sneeuw zijn zwaar overtrokken. Dus aangezien de bergen bijna na zo hoog zijn als in de Ardennen, kan je net zo goed een weekendje naar Baraque de Fraiture. Mocht je na bovenstaande er toch voor willen gaan dan kunnen onderstaande tips je verder op weg helpen, maar schroom ook niet om vragen te stellen in de comments.

Vervoer

Om in Japan te komen zal je een flinke reis moeten maken. Ik wil hier niet ingaan op tips voor vluchten, maar mocht je richting Hokkaido willen dan is Sapporo New Chitose de gateway richting de sneeuw. Hiervoor zal je hoogstwaarschijnlijk een stopover hebben op een van de grotere luchthavens op het zuidereiland (rondom Tokyo of Osaka). Hierna vlieg je door naar Sapporo en dat is de eerste plek waar dingen mis kunnen gaan. Japan heeft twee grote nationale luchtvaartmaatschappijen en dan nog een bak kleintjes. Wat betreft baggageregels zijn er soms grote verschillen en bepakt en bezakt met een hoop gear zit je hier simpelweg niet op te wachten. Wij hebben goede ervaring met JAL en kennen een aantal horrorverhalen van mensen die enorm moesten bijbetalen voor hun ski's bij ANA. Het is echt de moeite waard om hier bij je vluchtenkeuze rekening mee te houden.

Airbags

Er is al veel geschreven over vliegen en Lawine Airbags en het blijft elke weer een soort Russisch Roulette of het helemaal goed gaat. In Sapporo zijn ze er inmiddels aan gewend en Tokyo gaat ook redelijk. Wij vlogen vorig jaar via Osaka en daar hadden ze het systeem nog nooit gezien en was ik blij dat ik alle IATA documenten ook naar het Japans had omgezet met Google Translate. 

Osaka Airport

Tips:

  • Hou er rekening mee dat er weinig plekken zijn om je materiaal om te wisselen na het trekken. Geen reservepatronen meenemen voor ABS, die kwamen bij ons tot Tokyo en niet verder.
  • Zorg voor alle papieren op print van de IATA en vertaal ze via Google Translate naar het Japans. Reserveer voldoende tijd voor inchecken en blijf rustig, het gaat je sowieso tijd kosten! Al helemaal als je niet goed heb opgelet en je op Tokyo moet wisselen naar Haneda naar Narita-Airport of visa versa.
  • Oh ja, aangezien Japan bijna 250 jaar alle landsgrenzen heeft gesloten in het verleden is de drang om andere talen dan Japans te leren erg klein. Wees er op voorbereid dat niemand Engels kan, dus is een taalboekje wel verstandig! Zorg in ieder geval voor een paar woordjes, is het alleen al om je beleefdheid te tonen, Point it is een handig boekje waarbij je zaken kan aanwijzen.

Auto's huren

Japan heeft een mooi openbaarvervoer netwerk, maar taal is en blijft een barrière, daarnaast is Hokkaido een redelijk groot eiland en geeft een auto je een enorme vrijheid om de sneeuw te volgen.

Tips: 

  • Regel een 4x4, je hebt ze in alle soorten en maten en je gaat het nodig hebben!
  • Wat ook geldt voor een internationaal rijbewijs aangezien je zonder dat nutteloze stukje papier je poedermobiel niet meekrijgt.
  • In Japan rijden ze links, wellicht even rekening mee houden als je jetlagged uit het vliegtuig komt rollen.
  • In Japan wordt heel weinig gestolen, veel gidsen laten sleutels in het contact zitten, de vraag is of je dat moet doen, maar een extra setje ski's op de auto laten liggen moet kunnen.

    let wel op waar je auto neerzet

Japanse radio ben je snel klaar mee, dus zorg ervoor dat je iets mee hebt om je eigen muziek te kunnen draaien. Navigatie werkt veelal op telefoonnummer, dus vraag altijd of ze dat voor je willen noteren. Sapporo is een miljoenen stad die zich laat kenmerken door kaarsrechte wegen met elke 200m een stoplicht. Je zal er tijdens je trip een aantal keer doorheen moeten en om tijd te besparen loont het de moeite om soms parallel aan de grote centrale wegen te rijden. Scheelt je zo een half uur. Google maps is je vriend en tegenwoordig kan je daar ook kaarten opslaan, scheelt weer data.

Het weer

Uiteindelijk draait het om sneeuw en als die komt dan gaat het ook meteen los. Half november gaat de sneeuw fohn aan om pas ergens eind maart te stoppen met draaien. Koude Siberische stromingen zuigen zich vol op de Japanse zee en sneeuwen leeg tegen de heuvels en volkanen van Hokkaido. Het sneeuwt er vaak tot op zeeniveau en dat is maar goed ook, want het hoogste punt mt. Asahidake is nog geen 2300m hoog, hoogste punt van een lift is 1600, maar veelal board je tussen de 200 – 1200, meer Sauerland hoogtes, maar dan zonder pils en worst onderaan de piste. Door de temperatuur wordt 1mm neerslag op Hokkaido al snel veel meer dan 1cm sneeuw en dat levert niet alleen meer maar ook betere kwaliteit sneeuw op. Wij gebruikten tijdens onze trips verschillende weersites om de sneeuw te volgen.

  • Tenki.jp - Hier kan je zien of het gaat sneeuwen als de sneeuwpop wordt aangeduid. Klinkt kinderlijk, is het ook maar werkt wel, meer een extra dubbelcheck en alleen in het Japans.

  • JMA - Hier bekijk je de live satelliet beleden en hun 6 hour forecast. Aangezien de wind voor Japan de belangrijkste factor is voor sneeuw, kan het geen kwaad die wind richting en de daarachter slepende neerslag in de gaten te houden, ook in het Engels.

  • Snowforecast - Deze gfs-model-driven site kan je ook geod gebruiken voor het weer. Onze perceptie is wel dat als er 2 cm wordt voorspeld, het zo maar eens 80 cm kan worden. Al met al kan wel goed worden voorspeld dat het gaat sneeuwen, hoeveel is altijd de vraag.

  • GFS - Deze kaarten kan je voor de wat langere termijn goed gebruiken voor het bepalen van je roadtrip, waar bij uiteraard geldt; hoe verder in de toekomst, hoe lager de waarschijnlijkheid.

  • Nadare.jp - Japans voor lawine, Dit is je tool voor het lawine gevaar op Japan. Alhoewel lawine ongelukken en lawines op Hokkaido minder vaak voorkomen dan elders, blijft het essentieel je bewust te zijn van dat gevaar, zeker als je gaat touren in het hooggebergte waar net wat steiler en exposed terrein is. zorg net als in de Alpen dat je zelfvoorzienend bent, Altijd Pieper, schep en Sonde bij je draagt. ivm de sneeuwhoogtes zijn vellen ook geen luxe. Als er iets gebeurt is waden door de sneeuw geen pretje. Bij twijfel ga dan zeker op zoek naar een gids en laat je voorlichten. In sommige resorts hebben ze tegenwoordig een policy waarbij je je registreerd om te mogen freeriden (Furano en Tomamu)

  • Snowjapan - Live reports, een zeer actuele site waar dagelijks de werkelijke hoogtes worden doorgegeven en een aantal locals een report Verder zien wij steeds meer tips voorbij komen over het weer in Japan, van onze eigen Morris-San

Eten en slapen in Japan

Ok, je bent er en je weet de sneeuw te vinden. Maar hoe pak je noodzakelijke levensbehoeftes het beste aan? Qua slapen zijn Booking en Agoda een must. En je hoeft niets ver van te voren te reserveren. Overal is het zeer makkelijk om op de dag zelf goeie acco te vinden. Zeker in de grotere steden als Sapporo en Asahikawa. Hier slaap je met gemak voor 35 euro p.p.p.n. Wel zonder ontbijt, wat me brengt bij een van de meeste fijne van Japan naast de poeder. Nergens ter wereld bestaat er een hogere concentraties aan Kombini, convenient stores. Dat wil zeggen; 7/11’s en klonen. Klinkt shabby, maar is het paradijs. In die nogal steriel uitziend winkeltjes, vergelijk het met de winkel van een tankstation, kan je Okura kwaliteit eten halen. Je kan gerust een hele trip elke dag hier je eten halen zonder een keer hetzelfde te eten, en dat voor een Lidl prijs.

Because the Boss is the Boss

Welke skigebieden op Hokkaido moet je heen?

Zeg je Japan, zeg je Niseko toch? De plek waar je volgens hun marketing machine elke dag diepe poeder rijdt. Na twee trips achter de rug, hebben we geen enkele dag in Niseko geskied. Waar lag dat dan aan? Geen sneeuw. Kan blijkbaar dus ook.

riding the wave

Tuurlijk, als het aan is in Niseko is het ook echt aan. Maar met jou staan nog honderden andere poederridders bij de lift. Toen wij vorig jaar de Yotei op skinden, kwamen we een groepje skileraren tegen en die vertelden me dat op een poederdag het na 11:00 al klaar is. Neemt niet weg dat Niseko misschien wel het vetste terrein van Hokkaido heeft en je hier ook echt lange runs kan maken, onder andere door een van de mooiste bossen. Al dit moois komt wel met een prijs helaas. Richt je liever op de onderstaande gebieden:

  • Sapporo Teine
  • Sapporo Kokusai
  • Kamui Ski Links
  • Kiroro
  • Asahidake, voor het touren
  • Tomamu
  • Rusutsu
  • Furano
  • Niseko Moiwa
  • Kurodake, voor het touren
  • Tokachidake, voor het touren

    Jackpot

Als je na deze tips geen onvergetelijke reis hebt, kan je naar onze mening inderdaad maar beter een seizoenspas voor Baraque de Fraiture halen.

Reacties

Bobvaniterson
Gevorderd
Vinnie
Gevorderd
SneeuwHaas
Gevorderd
Thoomas
Gevorderd
MennoBoermans
Toerist
AlexSki
Toerist
Marco
Gevorderd
MennoBoermans
Toerist
Guy.
Gevorderd
Bobvaniterson
Gevorderd
MennoBoermans
Toerist
Dutchess
Gevorderd
Dutchess
Gevorderd
Vinnie
Gevorderd
Bobvaniterson
Gevorderd
sanno
Toerist
sanno
Toerist
Vinnie
Gevorderd
Guy.
Gevorderd
sanno
Toerist
TijmenDal
Gevorderd
ThijsL
Beginner
MennoBoermans
Toerist
MennoBoermans
Toerist
Niels
Gevorderd
Niels
Gevorderd
Vinnie
Gevorderd
ThijsL
Beginner
Karst
Gevorderd
Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.
Advertentie

Sneeuwval komende 6 dagen

  • 1
    Kaprun - Zell am See
    15 cm
  • 2
    Zillertal
    11 cm
  • 3
    Pitztal
    8 cm
  • 4
    Zugspitz Arena
    8 cm
  • 5
    Garmisch-Partenkirchen
    8 cm
  • 6
    Engelberg - Titlis
    7 cm
  • 7
    Heiligenblut
    7 cm
  • 8
    Chamonix
    6 cm
  • 9
    Ötztal
    6 cm
» meer bestemmingen