Minder vlees = lagere sneeuwgrens?

meteomorris

De klimaattop in Parijs beheerst het nieuws. Is het niet vanwege het topic zelf, dan is het wel vanwege de enorme veiligheidsmaatregelen. De wereld staat in brand zo lijkt het en zelden was het zo warm als dit jaar. Het doet me terugdenken aan de winter van 2006-2007, net nadat Al Gore zijn Incovenient Truth had gelanceerd. Ook die winter kwam nauwelijks op gang en toevallig of niet. Ook die winter was er net als nu sprake van een El Niño. Berichtgeving beinvloedt het dagelijks sentiment en dat is nu niet anders. KRovers schreef onder dit bericht:

Misschien kunnen we beter met zijn allen demonstreren bij de klimaattop in Parijs dan per modelrun hopen dat de sneeuwsystemen ondanks de warmte toch onze kant op draaien. Mijn vader hoopt al jaren ooit de elfstedentocht mee te kunnen schaatsen, maar hij kan beter een kano kopen vrees ik

Nu is de aanloop naar een nieuwe winter altijd een spannende. Komt de winter vroeg of komt deze juist laat? En vooral als deze laat komt slaat de angst toe. Artikelen waarin ik de belabberde start in de zuidalpen belicht helpen dan ook niet en geven nog meer voeding aan het klimaatdebat. Voorstanders en tegenstanders staan tegenover elkaar en beschuldigend wordt dan naar de data gewezen. Maar wat is nog waar in zo'n debat? En veel belangrijker, wat betekent het voor onze sneeuw? Ik ben geen klimaatwetenschapper en heb geen idee wat waar is. Wel is het altijd goed om kritisch te kijken naar je gebruik en verbruik.

Veel symboolpolitiek

In Nederland zijn we goed bezig. Steeds vaker zie je zonnecollectoren op de daken, worden de auto's kleiner of juist (deels) elektrisch en maken we binnensteden autoluw. Bestuurders gaan er prat op en met z'n allen hebben we heel wat fiscaal aantrekkelijke auto's, zonnecollectoren en aangeschaft. Goed voor het milieu, maar nog beter voor portemonnee. Dat geeft een goed en groen gevoel, maar is het ook efficiënt? Al voor de belendmaking van de sjoemelsoftware van het VW concern waren daarover de nodige twijfels. Elektrische auto's rijden vanwege het energie akkoord veelal kolengestookte elektriciteit en het is een publiek geheim dat de fiscaal aantrekkelijke zuinige auto's helemaal niet zo zuinig zijn als werd beweerd. Daarnaast bleek de milieuvriendelijke kleine(re) auto een nog perverser effect te hebben. Een kleine auto is namelijk helemaal niet zo handig en prettig als je op vakantie gaat naar het buitenland. En dus neemt het aantal vliegbewegingen schrikbarend toe. Per saldo zijn we er alleen maar op achter uit gegaan. Mobiliteit heeft zich verplaatst van auto naar vliegtuig en dat is dat is wat betreft gebruik een stukje erger. En toen volgde ook nog eens de softwarehack van VW. Inmiddels hebben we in Nederland 5 miljard aan belastinggeld in onze auto's gepompt en kunnen we niet anders dan concluderen dat macro economisch het effect dramatisch is. Veel geld geïnvesteerd terwijl de uitstoot macro is toegenomen. En laten we realistisch blijven. We kunnen nu VW afdoen als boeven, maar als je echt zo groendenkend bent, stort jij dan de subsidie op je fiscaal vriendelijke auto terug naar de belastingdienst nu jij dit weet? We zijn allemaal met ogen open er in gestapt en we moeten concluderen dat het niet gewerkt heeft. En dus maar stoppen met ons goede gedrag?

Nee, het is prima als je wat vaker de fiets neemt (liever dan niet een elektrische fiets ;)) of gaat lopen. Ook is het je goed recht om zonnecollectoren op je dak te plaatsen of met de trein te gaan. Maar liever dan niet fiscaal gestimuleerd. Dat is nogal inefficient. Wil je echt wat doen om je gebruik en verbruik terug te dringen, eet dan bijvoorbeeld 1 dag in de week geen vlees. Wat???? Wel, voordat je los gaat kijk dan even dit:

Team minder vlees

Tja, een paar jaar geleden had je er bij mij niet mee aan komen zetten. Ik was 110% team vlees. Tot op een dag mijn kinderen besloten geen vlees meer te eten. Allereerst dacht ik dat het een bevlieging was die wel weer voorbij zou waaien. Maar nu jaren later blijkt dat anders te zijn en in die tijd heb ik veel geleerd. Dat er zoiets is als parttime vegetariers, veganisten, vegetariers die wel vis eten, maar geen vlees, dat er ook vegetariers zijn die geen vlees en vis eten etc. Maar ik heb vooral ook geleerd dat je heerlijk kunt eten. Juist ook zonder vlees of vis. En toen bleek ook nog eens dat mijn carbon footprint een stuk kleiner werd, (sterker nog, ik kan gewoon een grote SUV blijven rijden en ben per saldo minder vervuilend dan wanneer ik vlees eet) ik minder water gebruik en daaordoor de wereldvoedsel voorraad beter verdeeld wordt. Allemaal gevolgen van 1 of meer dagen geen vlees en vis eten.

Ik zeg niet dat je nu opeens 100% team zonder vlees moet worden, maar probeer het eens. Een dagje of meer iets anders. Een beetje team minder vlees. Een kleine stap voor jou met grotere gevolgen dan die fiscaal vriendelijke auto of een douche in de week minder. En mocht onze co2 uitstoot daadwerkelijk van invloed zijn op de temperatuur op aarde dan weet je dat jouw dag zonder vlees zich op de lange duur wellicht uitbetaald in een lagere sneeuwgrens. Wat zeg jij?

PS... mocht je het echt willen proberen dan heb ik ook nog wel wat tips voor je ;)

Reacties

Poedertijn
Beginner
Dirk77
Beginner
Dennnnis
Beginner
koen_djfistel
Gevorderd
Poedertijn
Beginner
Aryen
Gevorderd
Aryen
Gevorderd
MennoBoermans
Toerist
SneeuwHaas
Gevorderd
Rolfenize
Toerist
mhilberts
Beginner
Pvdh
Toerist
PS
Gevorderd
JaapvR
Toerist
Aryen
Gevorderd
Pvdh
Toerist
meteomorris
Expert
evan
Gevorderd
49
Gevorderd
mhilberts
Beginner
Aryen
Gevorderd
Aryen
Gevorderd
49
Gevorderd
Aryen
Gevorderd
BasV
Beginner
Pvdh
Toerist
BasV
Beginner
meteomorris
Expert
BasV
Beginner
Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.
Advertentie

Sneeuwval komende 6 dagen

• 1
    Zermatt
    10 cm
  • 2
    Breuil-Cervinia
    9 cm
  • 3
    Chamonix
    2 cm
» meer bestemmingen