Beslissingen nemen off-piste

Erwin

Deel 1 - Wat beslissen we?

Een tijdje terug heeft @Haas al eens haarfijn uitgelegd hoe je het lawinebericht het beste kunt lezen. Hierin komt ook een beslismodel naar voren, de elementaire reductiemethode, om off-piste het risico op een lawine-ongeluk accepteerbaar laag te houden. In een reeks artikeltjes ga ik stap-voor-stap in op het maken van beslissingen off-piste.

Voordat we de reductiemethode behandelen, sta ik in dit artikel eerst eens stil bij beslissen. Beslissen dat we off-piste gaan heeft namelijk bepaalde consequenties. Aan de ene kant beslissen we dat we een fantastische natuurervaring gaan beleven (al dan niet in gortdroge, heupdiepe poeder), maar aan de andere kant beslissen we ook dat we een risico aangaan, onder andere het risico op een lawine-ongeluk. Nu is het handig om je beslissing zo vorm te geven, dat de kans dat je in een lawine komt klein is en je toch veel plezier kunt hebben. Er zijn verschillende meningen over hoe je het beste uit een lawine zou kunnen blijven, maar niet allemaal leiden ze tot een optimale mix van plezier en mogelijk weinig risico.

Plezier in gortdroge, heupdiepe poeder

Hoe blijf je uit een lawine?

Bij mensen leven er verschillend ideeën over hoe je het beste uit een lawine kunt blijven.

  1. Binnen blijven. Afgezien van catastrofale lawines, vallen de meeste lawine slachtoffers doordat snowboarders of skiërs zelf, of iemand anders om hen heen, een lawine initiëren. Er bestaat bij de meeste lawine-ongelukken een causaal verband tussen het afgaan van een lawine en jouw of iemand anders zijn aanwezigheid op een bepaalde plek.
  2. Geluk hebben. Er gaan nog steeds vele snowboarders en skiërs off-piste zonder kennis, en zonder uitrusting. En heel vaak gaat het goed. “Ik rijd al zo lang off-piste en er is nog nooit iets gebeurd.” Het probleem is dat deze statistiek vaak verkeerd gebruikt wordt. Het risico bij off-piste rijden is voor veel mensen onzichtbaar. Geluk hebben bij het afdalen op een helling met veel risico, wordt ten onrechte als een goede beslissing gezien. Je krijgt bij off-piste rijden dus niet vaak feedback over de juistheid van jouw beslissing om wel ergens af te dalen. En bij de beslissing om ergens niet af te dalen krijg je al helemaal geen feedback.
  3. Een airbag aanschaffen. Eigenlijk klopt dit antwoord niet. Een airbag houdt je niet uit een lawine en voorkomt het ontstaan van een lawine al helemaal niet. Het is een nuttig extra hulpmiddel, maar zeker geen garantie, om te proberen jou bovenop de lawine te houden in plaats van eronder. Daarbij functioneert de airbag zelf niet altijd, lukt het niet altijd om de airbag te trekken en werkt een airbag niet in alle soorten lawines.
  4. Kennis opdoen en je houden aan risico-reducerende maatregelen. Eigenlijk bouwt dit voort op het eerste punt, maar in plaats van binnen te blijven, probeer je in gebieden met een laag risico te blijven.

Een plaatlawine, oftewel een 'Schneebrett' (Duits), 'plaque de vent' (Frans), 'slab avalanche' (Engels).

Aangezien de meesten van ons niet binnen willen blijven op een dag met dikke poeder, we geluk niet kunnen afdwingen en we veiligheid niet kunnen kopen, moeten we het doen met antwoord 4, het opdoen van kennis en je houden aan risico-reducerende maatregelen. Kennis is macht. Met kennis kunnen we ook eventuele risico's bewust waarnemen. Hierna volgt dan een (hopelijk) welafgewogen beslissing om wel of niet te gaan.

Bewust beslissen en risicomanagement

In de praktijk gaat het off-piste gelukkig heel vaak goed, maar hebben we daarbij het risico wel ervaren en bewust geaccepteerd? Je hoeft maar om je heen te kijken als het net gedumpt heeft, en je weet dat dit lang niet altijd het geval is. Nog steeds zijn veel mensen zich het risico niet eens bewust. Lawine-ongelukken worden wel breed uitgemeten in de media en vaak worden slachtoffers veroordeeld dat ze onverantwoord bezig zijn geweest. Achteraf gezien is het heel erg makkelijk te zien dat er iets fout is gegaan, maar als je bovenaan een maagdelijke helling staat, sta je nogal eens voor een lastige beslissing.

Zoals gezegd, de enige methode om 100% zekerheid te bieden dat je niet omkomt in een lawine is binnen te blijven, mits jouw huis zich niet onderaan een lawinehelling bevindt. Om teleurstellingen te voorkomen zeg ik dan ook maar meteen: er zijn geen methodes om jou off-piste die 100% zekerheid te bieden. Anders gezegd: er is off-piste altijd sprake van risico. Dit risico is zelfs op een piste niet altijd uit te sluiten. De veiligheid op de piste is de taak van het skigebied en daarom zijn pistes soms gesloten.

Echter, de veiligheid off-piste is jouw eigen zaak en je zult zelf moeten proberen dit risico te reduceren, oftewel te beperken. Er blijft dan nog steeds (rest-)risico over en het is aan jouzelf om te bepalen of dit voor jou een acceptabel risico is. Om je een idee te geven: een onderzoek heeft aangetoond dat een hele dag off-piste snowboarden of skiën, terwijl je je houdt aan risico-reducerende maatregelen, net zo gevaarlijk is als een uur lang autorijden. We noemen dit ook wel risico-management, en één van de grondleggers hiervan is de Zwitser Werner Munter.

Bangmakerij?

Laatst heb ik samen met Haas een lezing mogen geven op het Freeride Film Festival. Uit het publiek kwam de vraag of dit soort lezingen niet teveel bangmakerij waren. Die vraag zou je dus ook over dit artikel kunnen stellen. De vraagsteller had 'dit soort lezingen' vaker gehoord. Volgens mij is dit een terechte vraag.

Wil ik mensen bang maken? Nee. Ik wil kennis overdragen en ik haal hier gewoon heel erg veel voldoening uit. Net zoals dat ik mensen graag op hun snowboard of met hun safety skills verder help.

Worden mensen bang als zij beelden van lawines en point-of-view movies van iemand onder een lawine zien? Ja, waarschijnlijk wel.

Waarom doen we het dan? Om dit soort artikelen en presentaties te rechtvaardigen, vind ik het interessant om off-piste rijden met autorijden te vergelijken, een activiteit waar we ook een (behoorlijk groot) risico accepteren. Iedereen vindt het logisch dat je voor autorijden een rijbewijs nodig hebt en dat dit het risico op ongelukken beperkt. Zo'n bewijs hebben we off-piste helemaal niet nodig. Dit vind ik ook prima zo, want we begeven ons ook niet op door de mens gebaande wegen. Daarnaast is er nog een groot verschil met autorijden. Bij off-piste skiën en snowboarden heb je niets aan een goede techniek om een ongeluk te voorkomen. Het gevaar is haast onzichtbaar. Bij autorijden is het obvious dat niet goed kunnen sturen tot ongevallen kan leiden.

Daarom vind ik dat het geen bangmakerij is, maar bewust maken is. Dus om te komen tot een optimale mix van plezier en mogelijk weinig risico, worden hier op wePowder niet alleen de beste locaties en stoke gedeeld.

Waar kan ik terecht voor kennis?

Wil je meer kennis? Dat kan zeker! Vragen staat vrij en hier op wePowder kun je natuurlijk de wePowder Safety Academy volgen.

SnoWvember op wePowder (30% korting op de Academy)

De eerste sneeuw is alweer gevallen. Scherp je backcountry skills dan nog bij door in te loggen op de de wePowder Academy. Nog geen lid? Deze maand krijg je 30% korting met onderstaande code. Je kunt dat direct starten en krijgt het bijbehorende Academy boek dan zo snel mogelijk thuis gestuurd.

Reacties

meteomorris
Expert
AlexanderHurk
Beginner
meteomorris
Expert
AlexanderHurk
Beginner
waingro
Gevorderd
Teon
Gevorderd
ffKnallen
Gevorderd
Poedertijn
Beginner
Haas
Expert
KRovers
Gevorderd
Dutchess
Gevorderd
Erwin
Elite
Erwin
Elite
Haas
Expert
ardt
Gevorderd
Haas
Expert
koen_djfistel
Gevorderd
Erwin
Elite
Dutchess
Gevorderd
Aryen
Gevorderd
Poedertijn
Beginner
Aryen
Gevorderd
Poedertijn
Beginner
Aryen
Gevorderd
Willem2k
Gevorderd
meteomorris
Expert
KRovers
Gevorderd
Aryen
Gevorderd
waingro
Gevorderd
Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.
Advertentie

Sneeuwval komende 6 dagen

  • 1
    Engelberg - Titlis
    113 cm
  • 2
    Jungfrau Region
    103 cm
  • 3
    Alpe d'Huez - Grandes Rousses
    92 cm
  • 4
    Les Quatre Vallées
    87 cm
  • 5
    Meiringen - Hasliberg
    86 cm
  • 6
    Chamonix
    84 cm
  • 7
    Zillertal
    81 cm
  • 8
    Lötschental
    79 cm
  • 9
    Sörenberg
    78 cm
» meer bestemmingen