PowderQuest
Download gratis
Freeride Paspoort
Heb jij hem al?
Shop
wePowder goodies
Nederlands
English

percent en graden

Toerist

Simon 10 mrt. 2012 15:48

misschien een wat domme vraag, maar ik heb hier een discussie met een amerikaan over de steilheid van pistes/couloirs. Hij vindt een couloir van 50 graden niet echt steil, aangezien er zwarte pistes zijn met deze hellingsgraad. Ik denk dat hij zich vergist met die borden aan de kant van sommige pistes waar er iets staat in de trend van 'max. hellingsgraad 60%' Kan er iemand mij hier duidelijkheid over scheppen?
Talk less, ride more

Beginner

Dirk77 10 mrt. 2012 15:54

Ik denk dat je gelijk hebt... 100% = 45 graden. En 50 graden is echt wel steil...! Volgens mij zijn er niet veel zwarte pistes die 50 graden zijn, maar ik let daar nooit zo heel erg op.

Toerist

Steven 10 mrt. 2012 15:58

Percentage is zoals het woord zegt het percentage dat je stijgt ten opzichte van de afstand die je horizontaal aflegt. Dus 1% is één meter stijgen per 100 meter horizontaal. Omrekenen van percentage naar graden en vice versa: Percentage is de tangens van een hoek. Overstaande rechthoekzijde gedeeld door aanliggende rechthoekszijde. In het geval van 1% dus 1 meter gedeeld door 100 meter, is 0,01 (daarom ook 1 %) Met een goniometrische tabel, rekenlineaal of rekenmachine: tangens 0,59 deg = 0,01 Een helling van 50% heeft dus een tangens van 0,5 en (tabel of rekenmachine) een hoek van 26,5 graden, niet zo steil dus. Een zwarte piste is over het algemeen niet steiler dan 35 graden, komt overeen met 70%. Logischerwijs is 100% dan 45 graden (de bekende geodriehoek) en is een hoek van 90 graden niet uit te drukken in percentage. 50 graden is overigens dus 119 %.
Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl

Gevorderd

dirksy 10 mrt. 2012 16:00

De steilste piste in de VS ligt in Squaw (California bij Lake Tahoe). Ik betwijfel dat deze 50 graden is.
THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!

Gevorderd

dirksy 10 mrt. 2012 16:03

Maar volgens dit artikel zijn het weer andere "pistes" http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_steepest_ski_slope...

Gevorderd

dirksy 10 mrt. 2012 20:28

Hier filmpje met de ingang van Corbett's. Kwam ik net tegen.

Beginner

EmileHendrix blogger 10 mrt. 2012 21:11

http://. ; Het bovenstaande onderstaande [sub]Dank je wel Dio...[/sub] plaatje vat een en ander duidelijk samen. Het hangt er met getallen altijd vanaf van welke kant je ze bekijkt...
Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.

Gevorderd

Dio 10 mrt. 2012 22:12

Drivin' the Big Rig.

Gevorderd

Murky 10 mrt. 2012 23:11

Dat verklaart een hoop Dio!
Skier turned Snowboarder turned Skier..

Toerist

Simon 12 mrt. 2012 10:34

thx voor de (snelle) reacties! Het is nu volledig duidelijk en heb het gemakkelijk kunnen uitleggen aan de hand van Dio's afbeelding smile
Talk less, ride more

Gevorderd

Easy 15 mrt. 2012 18:06

Hij vindt een couloir van 50 graden niet echt steil, aangezien er zwarte pistes zijn met deze hellingsgraad. Die discussie kun je het best van de theorie naar de praktijk verplaatsen: 1. Zoek een steil couloir uit (waarschijnlijk zit je dan max. rond de 45 graden, voor 50 graden of meer zul je echt goed moeten zoeken). 2. Ga het gezamenlijk skiën. 3. De Amerikaan veranderd van mening wink (Waarschijnlijk al bij het "drop in point"  ;D ) Niet de snelste manier om de discussie op te lossen, wel de leukste!
Built for Speed

Gevorderd

jriph 15 mrt. 2012 18:51

Het voor mijn gevoel stijlste ( kleine stukjes tellen niet want dan is het 60 ofzo waarbij je semi gecontroleerd ergens afflikkerd) wat ik heb gedaan is ongeveer 48 (Anselme Baud roept dit geloof ik, al vindt Topo neige het maar 45) graden bovenin maar daarna is het denk ik meer 45-isch  (bullit proof met stukjes lichtblauw er tussen) ik vond het steil zat.  tongue.  (zie video 3:32 dat geeft het wel aardig weer) [ het is het rechtse lijntje en op het eerste stuk kijk je direct boven op chamonix en je hebt het gevoel dat je als je op je bek gaat je ergens bij de pinautomaat gaat landen. dusz 500 meter 40 graden is stijler dan 50 meter 50 graden  8) althans in mijn  hoofd wel. Overigens: Dat stukje dat de pallisades het stijlste is natuurlijk ongelofelijke BS. Met deze redenering is de NF van de Aguille du Midi ook een piste.. en heel de Meije ook... dus de stijlste piste is 90 graden..
- stop making these stupid turns..-

Gevorderd

Dio 16 mrt. 2012 11:09

thx voor de (snelle) reacties! Het is nu volledig duidelijk en heb het gemakkelijk kunnen uitleggen aan de hand van Dio's afbeelding smile Thanks maar credits to wikipedia.
Drivin' the Big Rig.

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen hier reageren. Login of registreer.

Safety Academy

Veilig off-piste begint met kennis. Het startpunt voor iedereen die off-piste skiet of snowboardt of dat wil gaan doen. Lees meer...

Insider tips

Deel je geheimtips met de community Lees meer...

readMore